tisdag 30 augusti 2011

Anne på Grönkulla - L.M Montgomery & hösten



Hösten är, enligt min definition, mer eller mindre här nu. På torsdag är det upprop och därefter följer terminens första föreläsning. Således höst. Den här och nästa termin kommer jag läsa min valda inriktning, svenska. Jag ser fram emot kursen barnlitteratur och barnkultur med kursböcker av Roald Dahl, Astrid Lindgren, Caroll Lewis och L.M Montgomery som skrivit Anne på Grönkulla som kan skådas på bilden här ovan. Men först stundar Språk, litteratur och lärande, 6hp.

Bland de 21 böcker jag hunnit med att läsa i sommar kan jag pricka av hela serien om Anne på Grönkulla, med sina nio böcker. Jag har varit sugen på att läsa om min barndoms favoritböcker i flera år nu, men jag lyckades aldrig hitta första boken när jag kikade efter den på biblioteket. Förrän denna sommar, alltså.

Jag måste erkänna att Anne på Grönkulla inte var fullt lika magisk nu som för femton år sedan, och det var mycket som inte var som jag mindes det. Förmodligen har serierna som visats på tv virrat till mitt minne en hel del. Men visst var det roligt att läsa om Anne Shirley igen. Särskilt de första delarna. Säg, tills Anne gifter sig och lämnar Avonlea. Sedan ligger tyvärr inte fokuset på Anne längre.

Om jag får tillfälle till det kommer jag i alla fall definitivt jobba med dessa böcker i klassrummet i framtiden! Förhoppningsvis kan åtminstone några elever uppskatta Anne och hennes äventyr lika mycket som jag gjorde när jag var ...mindre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar